Administrație
Festivităţile programate mâine pentru celebrarea Zilei Drapelului vor fi înlocuite cu o comemorare a victimelor din Muntenegru
Ziua Drapelului Naţional sărbătorită în fiecare an la data de 26 iunie prin organizarea de festivităţi şi ceremonii a fost declarată de Guvernul României în acest an ca fiind zi de doliu naţional, în semn de respect faţă de victimele accidentului care a avut loc în Muntenegru în urma căruia au murit 18 turişti români.
La ora 9.00, în Piața Tricolorului, în fața Catedralei Reîntregirii Neamului din Alba Iulia autorităţile locale vor participa ceremonie de arborare a drapelului în bernă în conformitate cu dispoziţiile Guvernului.
Anii trecuţi această zi era marcată de către autoritățile publice și de celelalte instituții ale statului prin organizarea unor programe și manifestări cultural-educative, cu caracter evocator sau științific, consacrate istoriei patriei, precum și prin ceremonii militare specifice, organizate în cadrul unităților Ministerului Apărării Naționale și ale Ministerului de Interne.
„Suntem într-o şedinţă extraordinară a Guvernului cu un singur punct pe ordinea de zi – hotărâre privind declararea zilei de 26 iunie 2013 zi de doliu naţional pe teritoriul României. În baza acestei Hotărâri de Guvern, trebuie ca în cursul zilei de mâine instituţiile şi autorităţile publice centrale şi locale să arboreze drapelul României în bernă. De asemenea, drapelul se va arbora în bernă la sediile partidelor politice, la sindicate, la punctele de frontieră, pavilionul navelor şi, tot în baza legii şi a HG, posturile naţionale de radio şi de televiziune şi instituţiile de cultură îşi vor adapta programul în mod corespunzător”, a declarat marţi, premierul Victor Ponta marţi.
Potrivit Hotărârii de Guvern, drapelul va fi arborat în bernă la instituţiile şi autorităţile publice centrale şi locale, precum şi la sediile partidelor, sindicatelor, patronatelor, instituţiilor de învăţământ şi cultură, misiunilor diplomatice, punctele de trecere a frontierei, aeroporturi, porturi, gări şi autogări, pe pavilionul navelor.
Administrație
Gabriel Pleșa: „Primăria Alba Iulia va avea propriul operator de transport public local. Înfințarea acestuia, pe ordinea de zi a uneia din următoarele ședințe de Consiliu Local”
Primarul Municipiului Alba Iulia, Gabriel Pleșa, a vorbit după întâlnirea de luni, cu o parte din angajații STP, și despre planurile administrației locale în ceea ce privește transportul în comun.

O problemă spinoasă și care pune probleme albaiulienilor care folosesc mijloacele de transport în comun este programul de criză adoptat după ședința de Consiliu Local de la sfârșitul lunii octombrie 2025. Potrivit edilului de la Alba Iulia, frecvența curselor ar trebui să fie reluată cel mai probabil aproape integral sau se va face un mix probabil în funcție de bugetul pe care va fi alocat transportului local în ianuarie 2026.
Studiile de trafic ale administrației locale albaiulieni arată că undeva la 30-32%, mai exact cam o treime din populația orașului, folosește transportul public: „E adevărat că oamenii sunt nemulțumiți că stau mai mult în stație, o jumătate de oră și nu 10 minute cum era înainte, dar este o situație de criză. De la anul se poate reveni la o normalitate, în condițiile în care intervine altceva”, a declarat Gabriel Pleșa pentru ziarulunirea.ro.
În ceea ce privește planurile Primăriei Alba Iulia, au fost deja începute demersurile pentru a crea o societate comercială, urmând ca la sfârșitul lunii noiembrie 2025 sau începutul lui decembrie, înființarea operatorului să intre pe ordinea de zi a ședinței ordinare a Consiliului Local.
Primarul Municipiului Alba Iulia mai spune că a ajuns și primul autobuz electric din cele 21: „Mă bucur foarte mult, l-am testat vreo 3 zile, vreo 250 de kilometri încărcat, descărcat, corespunde. Săptămâna asta pe sfârșit ne vin încă 4. Le testăm și pe acestea. În decembrie, mai vin 4 și tot așa până avem cele 21 de autobuze electrice. După care încep să ne vină separat cele 6 microbuze electrice care sunt destinate tot transportului public și la noi și la comuna Ciugud, partenerul nostru în rural și cu care, desigur, ne dorim enorm să facem acel transport școlar pe care îl doresc de vreo 2 ani de zile de când am început proiectele de mobilitate. Deci pe partea de autobuze, trebuie să spunem celor care nu știu că și cele 13 autobuze electrice care circulă la Alba Iulia sunt tot ale primăriei și la sfârșitul contractului ne vor intra în flota noastră. Așadar o să avem undeva la 34-35 de autobuze electrice, plus microbuze. Vrem să avem în momentul în care pornim un transport electric și ecologic, să avem curse suficiente. Îmi doresc foarte mult să fie și biletul mai ieftin și abonamentul”.
Realizarea acestui obiectiv, internalizarea serviciului de transport public, va fi un plus pentru orașul Alba Iulia, dar și pentru economia bugetară, este de părere edilul: „95% din municipalitățile din România au serviciu intern și probabil că această cifră, acest procent zdrobitor, spune că asta e calea pentru a avea un transport public eficient și în care să poți, cu adevărat, să fii și performant, să poți să investești, să scrii proiecte, să-ți aduci autobuze, să-ți creezi autobază și alte lucruri de care e nevoie într-un astfel de serviciu”, mai precizează Gabriel Pleșa.
Referitor la viitoarea autobază, Primăria așteaptă descărcarea arheologică, iar dacă proiectul va trece de comisii cu conservarea in situ, se va merge pe această locație, administrația locală având totuși și un plan B în care să fie schimbat locul autobazei, dacă vestigiile nu pot fi conservate altcumva.
„Vom accesa o finanțare nerambursabilă prin care să facem, de ce nu, un muzeu în aer liber acolo, care să fie un nou punct de atracție pentru turiști. Ne dorim acest lucru, dacă nu vom putea face autobaza. Oricum, vom vedea ce spun arheologii și dacă putem să conservăm porțiuni din ceea ce e mai important acolo și să poată fi vizitate, dar și să ne facem treaba noastră cu autobaza, atunci îmbinăm utilul cu plăcutul, dacă nu, avem planul B în care autobaza s-o construim în altă parte. Unde? Orientativ, va fi un loc bun, pot să vă spun că dincolo de calea ferată Noi am depus proiectul, noi ne batem pentru fondurile nerambursabile, erau undeva la 90 milioane de euro estimat și vrem să luăm cât mai mulți bani nerambursabili. Dacă nu, va trebui să facem eforturi bugetare proprii și le vom face, pentru că de autobază avem nevoie.
Ne trebuie un loc în care să fie stațiile de încărcare și autobuzele, dar putem și dintr-un container administrativ sau știu eu până vom avea o nouă autobază, nu ne trebuie una obligatoriu din 8 ianuarie 2027. De exemplu, am discutat cu cei de la Turda care din 2020-2021 sunt pe operator propriu și abia săptămâna viitoare inaugurează noua autobază”, a explicat primarul municipiului Alba Iulia.
În ceea ce privește reducerea gratuităților, Primăria nu are în vedere acest lucru deocamdată, cel puțin nu până la sărbătorile de iarnă: „Am primit mai multe sugestii că să limităm cumva orele în care au gratuit pensionarii, în orele de vârf, să nu aglomereze și mai mult, mai ales în condițiile de reducere a curselor, dar vom vedea. Știu din păcate, că fiind pensiile majoritatea foarte mici, acest transport îi ajută pe pensionari, dar nu cred că ar fi o problemă pentru dânșii care au toată ziua la dispoziție, să se încadreze în anumite ore. Nu am luat astfel de o hotărâre, ne vom gândi și vom încerca să facem ce este mai bine pentru toată lumea”, a concluzionat Gabriel Pleșa.
Administrație
Primarul Gabriel Pleșa face apel la conducerea STP să deblocheze plata salariilor restante către angajați
Primarul Alba Iuliei, Gabriel Pleșa, a avut luni o întâlnire cu o parte dintre șoferii STP, în contextul crizei prelungite din transportul public local. Acesta a declarat că situația este generată de litigiile dintre Primărie, AIDA Transport Local și societatea STP, care au dus la blocarea plăților către operatorul de transport.

„Problema dânșilor este cunoscută, oarecum, datorită litigiilor între Primăria Alba Iulia, AIDA Transport Local și STP. S-au blocat, sau au fost nevoiți să blochez plățile către societatea de transport public”, a explicat primarul.
Acesta a precizat că municipalitatea a făcut demersuri pentru a remedia situația: „În ședința de Consiliu Local am aprobat o suplimentare de 5,8 milioane de lei tocmai pentru a debloca acest lucru, și am procedat la reducerea cu 30-33% a curselor în municipiu pe perioada noiembrie-decembrie”.
Primarul a menționat că întâlnirea de luni nu a fost cu reprezentanții conducerii STP, ci cu angajații care se confruntă direct cu problemele salariale. „Astăzi, nu am avut o întâlnire cu conducerea STP, ci cu parte din șoferii și controlorii angajați, care mi-au spus că nu și-au primit niște drepturi salariale. Sigur că aceste discuții se fac între angajator și angajat, dar i-am primit ca să știe și dânșii situația reală”, a spus edilul.
Primarul a explicat că Primăria nu poate face plăți până când facturile nu vor fi refăcute conform înțelegerilor și fără sumele considerate nejustificate. „Mi s-a facturat exact ca și înainte, cu amortizmentul băgat, pe care noi îl contestăm. Am cerut refacerea facturilor conform înțelegerii. Au zis: Nu putem! Cum să nu puteți? Noi nu putem da bun de plată în aceste condiții”, a transmis Gabriel Pleșa.
Edilul a subliniat că municipalitatea nu se opune plăților, ci doar dorește respectarea prevederilor contractuale: „Am făcut un apel la conducerea STP să vină în cursul zilei de mâine, să vedem dacă găsim o cale de deblocare a acestui lucru. Dacă se ajunge la o înțelegere, putem primi facturile miercuri, să le plătim joi, iar până la sfârșitul săptămânii angajații să-și primească salariile.”
În privința nemulțumirilor călătorilor privind reducerea curselor, primarul a explicat că este o măsură temporară: „E un program de criză pe perioada noiembrie-decembrie. După 1 ianuarie, vom relua probabil aproape integral cursele, în funcție de bugetul alocat transportului local.”
Administrație
Angajații STP au mers, din nou, la Primăria Alba Iulia pentru a cere explicații pentru neplata salariilor
Criza transportului public din Alba Iulia pare să nu aibă rezolvare, iar războiul dintre Primăria Municipiului și STP, început în luna septembrie, când operatorul a anunțat că sistează circulația autobuzelor în Alba Iulia, continuă și în luna noiembrie.

Șoferii și alți angajați ai Societății de Transport Public Alba au revenit luni, 10 noiembrie 2025, la ora 12.00, la Primăria Alba Iulia, așa cum li s-a comunicat la sfârșitul întâlnirii de vineri cu viceprimarul Marius Filimon.
Aceștia au cerut ca reprezentanții administrației locale de la Alba Iulia să le ofere explicații despre banii pe care Primăria îi datorează STP și pe care conducerea firmei spune că nu i-a primit. În consecință, angajații firmei de transport, au declarat că nu și-ai primit salariile de 2 luni.
În ședința extraordinară de joi, 23 octombrie 2025, consilierii locali din Alba Iulia au aprobat proiectul de hotărâre privind suplimentarea compensaţiei acordată de la bugetul local al Municipiului Alba Iulia către Societatea de Transport Public SA Alba Iulia pe anul 2025, dar rămâne întrebarea dacă suma de peste 5 milioane lei a și fost virată.
La finalul întâlnirii, unul dintre angajați a declarat că situația este tot mai dificilă și că nu există semne de rezolvare în viitorul apropiat: „Se spune că doar dacă STP-ul va face factură storno pe amortizări va plăti. Așa că nu cred că există șanse ca dânsul să se răzgândească și să facă o plată. Din păcate, noi, șoferii, suferim în continuare”, a spus Toma Eugen Daniel.
Acesta a precizat că salariile nu au mai fost plătite de două luni, iar tensiunile sunt tot mai mari. „Acum se apropie al doilea rest de plată care ar trebui să vină, dar noi nu l-am luat nici pe primul. Facturile sunt făcute la fel ca până acum, însă dânsul nu mai vrea să plătească în formatul actual. Spune că au crescut cheltuielile, ceea ce este adevărat, dar asta nu justifică blocarea plăților…
Oamenii sunt nervoși și se răzbună pe noi, deși nu avem nicio vină. Dacă primăria zice să plece cinci curse, pleacă cinci. Din păcate, ni s-a spus că programul nu se va schimba cel puțin până în ianuarie, iar albaiulienii vor suferi în continuare alături de noi”, a adăugat șoferul
-
Actualitateacum 6 zileMESAJE de SFANTUL MIHAIL şi GAVRIIL 2025. FELICITARI și URARI pentru cei care își serbează onomastica | albaiuliainfo.ro
-
Actualitateacum 6 zileSfinții Mihail și Gavril 2025: Cui trebuie să îi spui „La mulţi ani” în această zi | albaiuliainfo.ro
-
Administrațieacum o săptămânăDe vineri, 7 noiembrie 2025, piața volantă se mută în parcarea Stadionului „Cetate”, din Alba Iulia
-
Actualitateacum 2 luniȘanțurile Cetății, făcute „lună și bec” de angajații Polatis M Holding, după „Masa care Unește”
-
Administrațieacum 6 zileAngajații STP, disperați că nu și-au primit salariile, s-au dus la Primăria Alba Iulia să protesteze
-
Administrațieacum 2 luniPrimăria Alba Iulia: „STP SA practică un abuz și o încălcare directă a obligațiilor contractuale, obligând pensionarii să-și vizeze lunar cardurile de călătorie”
-
Actualitateacum 2 săptămâniÎntre 21 noiembrie 2025 și 11 ianuarie 2026 – Târg de Crăciun în Cetatea Alba Carolina din Alba Iulia
-
Actualitateacum 2 luniBărbat de 40 de ani din Alba Iulia reținut de polițiști, după ce ar fi violat recepționera unui hotel din Municipiu