Mâine debutează la Alba Iulia Festivalul Dilema Veche – conferinţă cu Andrei Pleşu, spectacol de dans “Corpuri în Cetate” şi proiecţie de film

Îndosariat în: Actualitate |

Festivalul Dilema Veche va începe vineri la Alba Iulia. Timp de trei zile, în Cetatea Alba Carolina vor avea loc concerte, spectacole de teatru şi dans, dezbateri, conferinţe, lecturi, târguri de carte şi meşteşuguri, ateliere de scriere creativă şi benzi desenate, expoziţie de fotografie şi proiecţii de filme. Albaiulienii şi nu numai vor avea ocazia de a trăi experienţe fascinante alături de nume din elita vieţii culturale româneşti.

festivalul-dilema-veche-2013-afisAndrei Pleşu, Horia-Roman Patapievici, Dan C. Mihăilescu, Dacian Cioloş (comisar pentru agricultură la Comisia Europeană), Radu Paraschivescu, Cătălin Ştefănescu, Liviu Papadima, Răzvan Mazilu, Fanfara Ciocîrlia, interpreta de jazz Maria Răducanu sau Norzeatic sunt doar câţiva dintre invitaţii acestei ediţii.

 În deschiderea festivalului,  la ora 18.30, invitatul special al evenimentului, Andrei Pleşu va susţine o conferinţă la Hotel Medieval, intitulată „Despre bătrîneţe: întrebări, nelinişti, bucurii”. Citeşte şi Andrei PLEŞU despre bătrîneţe, o avanpremieră a conferinţei pe care o va susţine la Festivalul Dilema veche Alba Iulia.

 Începând cu ora 21.00, la statuia lui Mihai Viteazul are loc spectacolul “Corpuri în cetate”, un montaj special de teatru şi dans, configurat ca o instalaţie-performativă. Spectacolul este gândit şi setat special pentru zona Traseul Porţilor din Cetatea Alba Iulia.  De la ora 22.30, la Palatul Principilor, va avea loc proiecţia documentarului “Searching for Sugar Man”. Pelicula a primit Oscarul pentru Cel mai bun film documentar în 2013; regia: Malik Bendjelloul. “2 admiratori sud-africani ai cântăreţului american ai anilor ’70 Sixto Rodriguez pornesc o adevărată muncă de detectivi în încercarea de a afla ce s-a întâmplat cu idolul lor despre care nimeni nu pare să mai ştie ceva şi în jurul căruia circulau mai multe legende. Povestea descoperirilor lor este emoţionantă şi aproape de necrezut”.

 Vezi şi programul complet al festivalului Dilema Veche, ediţia 2013, aici.

 În cadrul Festivalului Dilema Veche, accesul este liber la următoarele manifestări: proiecţii de film, spectacole de teatru, concerte de muzică, expoziţie foto, ateliere creative, maraton de poezie, mini-târg de carte şi târg de meserii.

 La dezbaterile şi conferinţele din cadrul festivalului (la care vor participa personalităţi precum Andrei Pleșu, Dacian Cioloş, Horia-Roman Patapievici, Radu Paraschivescu, Dan C. Mihăilescu, Cătălin Ştefănescu, Liviu Papadima), accesul se va face exlusiv pe bază de invitaţie. Pentru orice alte informaţii legate de Festivalului Dilema Veche sau pentru invitaţii, publicul este aşteptat la InfoPoint şi PressPoint, situate în Cetatea Alba Carolina, la parterul clădirii CMJ, pe strada Mihai Viteazu, nr. 11 (după Poarta a III-a, înspre Hotelul Medieval).

Vă prezentăm mai jos descrierea spectacolului de dans  “Corpuri în Cetate” ce va avea loc vineri şi câteva cuvinte despre artiştii implicaţi în proiect:

 Spectacolul “Corpuri în Cetate” are trei părţi care se vor întinde pe durata a 20 de minute fiecare, iar publicul va fi invitat să călătorească între cele două scene amplasate în preajma statuii lui Mihai Viteazul. Spectacolul va aduce în prim plan nume consacrate şi emergente ale artei contemporane româneşti: Răzvan Mazilu – coregraf, Carmen Vidu – regizor, Vava Ştefănescu – coregraf, Andreea Novac – coregraf, Istvan Teglas – actor, Adrian Damian – scenograf. Spectacolul se va încheia cu un moment coregrafic semnat Răzvan Mazilu (invitat special).

1. Nemuritorii – Andreea Novac

Nemuritorii asumă un discurs tonic bazat pe stimularea kinestezică a spectactorului, prin intemediul celor șase corpuri vibrante, care își axează parcursul coregrafic în jurul energiei și pulsației. Povești personale și istorii de grup aștern pe retina spectatorului o lume ludică și plină de vivacitate.

2. Dancing City  – Carmen Vidu & Vava Ștefănescu

Dansatori veniți din toate colțurile sociale oferă un dramatism trufaș componentei estetice esențiale a proiectului. Inspirat de coregrafi de dans contemporan, balerini, street-performers, muzica și sound-design urban, Dancing City prinde contururi proeminente în forma digitală și este menit să exploreze forme și experiențe umane printr-o investigație în sufletul urban al omului de rând devenit dansator de moment pe trotuarele sau statuile prăfuite de o istorie covârșitoare. Dancing City depășește stadiul banalului proiect cultural prin refacerea unui spațiu comun absent într-un văzduh dinamic în care visele  redevin o formă vie, însuflețită. (Carmen Vidu)

 O temă ca aceasta te trimite cu gîndul la arhitectură, la linie, la forme, la articulații, la raporturi  între planuri. Îți creează o așteptare analitică. Însă, dincolo de această perspectivă geometrică, există acea legatură subtila pe care o stabilim involuntar, de care nu suntem conștienți în timp ce participăm la viața orașului. Creăm zilnic o compoziție involuntară de culoare și ritm, între noi și clădiri, între corpurile noastre și stradă, între noi și noi.

Aceasta piesă, caută acel raport profund, în care istoria personală se întâlnește cu istoria caselor, a străzilor, a ORAȘULUI; povestea  personală se fixează, într-un anumit moment, pentru o durata mai mică sau mai mare, de un loc anume din oraș: de un colt de stradă sau de intrarea într-un parc… Am putea spune ca noi suntem cei care pun în mișcare orașul; povestea noastră, a fiecăruia,  devine parte din povestea mare, a cetății. Dar atunci cînd istoria cetății vine de mai departe, din timpuri în care istoriile construiau zidurile, casele și străzile, atunci, vedem cum purtăm în noi, în corpul nostru, orașul de ieri; rescriem cu corpurile noastre, fără să știm, Istoria Cetății. Reconstruim cu mintea corpului ceea ce s-a pierdut, sau repetam fantomatic gesturile timpului de demult. Ducem mai departe o poveste,  adaugînd culorile, sonoritățile, accentele care ne sunt proprii astăzi.

3. Numele lui Răzvan Mazilu se asociază cu un regal al dansului. Datele sale coregrafice atât de personale, eleganța, frumusețea mișcării, marea sa expresivitate scenică, fac din el un aristocrat al mișcării. Momentul Răzvan Mazilu va închide spectacolul, iar spectatorii vor fi invitați la evenimentele ce urmează în cadrul festivalului.

Spectacolul Sharaman este o colaborare între Teatrul Odeon și Fundația perfoRM și reunește trei ipostaze artistice aparent incompatibile: dans contemporan, stand-up comedy și muzică lautarească interpretată de Romica Puceanu. Alăturarea acestora se concretizează într-o invitație de a privi cu un ochi (auto)critic, cu mult umor, o temă de meditație mereu actuală, profund umană: teama de ratare.
Șaraiman a aparut dintr-o senzație personală, resimțită ca un gând rece, pe care ai vrea sa îl alungi repede, și anume aceea a ratării unor evenimente din viața mea, a noastră, a celor care am ales să trăim în România”, mărturisește cu sinceritate Răzvan Mazilu. Știu, mi s-a spus de nenumărate ori că eu nu am de ce să simt asta, pentru că sunt un artist împlinit, însă nu ai cum să nu te întrebi cum ar fi arătat viața ta dacă ai fi făcut cu totul alte alegeri în diferite momente, alegeri deopotrivă personale și profesionale. Împreună cu artistul de stand-up comedy Dan Badea și inspirați de muzica lăutarească autentică, încercăm, cu foarte mult umor, să lansăm câtevaîntrebări și, eventual, să găsim niște răspunsuri”.

Răzvan Mazilu

Înca din perioada liceului, devine solist al Companiei de Dans Contemporan “Contemp” la Opera Națională din București, apoi la Teatrul Evreiesc de Stat. In 1996 semnează pentru prima dată coregrafia unui spectacol de la Teatrul Odeon (“Vorbește-mi ca ploaia și lasă-mă să te ascult”), iar din 1998 începe colaborarea cu Opera Națională București.

Începând din anul 2001, coordonează programul de promovare a dansului contemporan românesc “Dans la Odeon”, în calitate de coregraf si consultant artistic al Teatrului Odeon din București. În anul 2007, lansează proiectul cultural “Dance energy”, ce are ca scop susținerea financiară a liceelor de coregrafie din România, continuat cu spectacolul de dans contemporan “Dance Generator. Răzvan Mazilu și invitații săi” de pe scena Operei Naționale București (2008), apoi cu “Dance across generations. Răzvan Mazilu și invitații săi” (OPB, 2009). Răzvan Mazilu este primul dansator român protagonist într-un one-man-show (“Jocul de-a Shakespeare”, 1997, Teatrul Național din București), cât și realizator al unui spectacol de teatru-dans în România (“Dama cu camelii”, Teatrul Național București, 1995). Coregraf, dansator, actor, Răzvan Mazilu abordează o gamă largă de genuri artistice, de la teatru-dans la cabaret, balet, dans contemporan sau tango. A colaborat cu coregrafii Amir Kolben, Marc Bogaerts, Claudia Martins, Rafael Carrico, Gigi Căciuleanu, Ioan Tugearu, Florin Fieroiu, Alexa Mezincescu, Miriam Răducanu, Adina Cezar, Liliana Iorgulescu, cu regizorii Alexandru Dabija, Dragos Galgoțiu, Andrei Șerban, Cătălina Buzoianu, Cornel Todea, Petrika Ionescu, Ana Mărgineanu, Anda Tăbăcaru – Hogea și cu scenografii Doina Levintza, Adriana Grand, Andrei Both, Dragoș Buhagiar, Irina Solomon. Turnee în: Franța, Italia, Israel, Elveția, Japonia, Rusia, Grecia, Egipt, Slovacia, Ungaria, Danemarca, Germania, Belgia, Cehia, Spania, China.

Andreea Novac este interpret si coregraf. S-a nascut in 1981. A studiat Psihologia la Universitatea Bucuresti, iar in 2008 a absolvit Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica “I L Caragiale”, sectia Coregrafie. Intre 1999 – 2003 se ocupa de proiecte de cercetare in domeniul psihologiei si face practica de specialitate ca psiholog. Din 2003, dupa ce intra la UNATC, trece printr-un numar important de stagii de pregatire si ateliere de dans contemporan. Din 2005 incepe sa creeze propriile piese – “Aici totul e diferit”, “B-26-Dans”, “Corp si anti – Corp”, “Aici, acum, “Dance a playful body”, “Pretend we make you happy”, “On tenderness”. Beneficiaza de burse si rezidente in strainatate (Italia, Marea Britanie, Olanda, Luxemburg, Austria, Ungaria), burse pentru cercetare asupra miscarii in Italia si este o obisnuita a atelierelor de dans contemporan din cadrul festivalului Impulstanz Viena. Din 2006 participa ca interpret sau coregraf in festivaluri din tara si strainatate – Explore Dance Festival, Europe in Motion, Romanian Showcase, ArtistNe(s)t – International Contemporary Dance Festival, Romanian Dance Platform, Moving Romania, Dance. Movement. Theatre. Din 2008 este profesor invitat pentru a sustine cursuri si ateliere de dans contemporan in cadrul Centrului National al Dansului Bucuresti, Fundatia Calea Victoriei, Attitude Balet Studio. Creeaza coregrafie pentru film si teatru.

Vava Ştefănescu este coregraf şi dansator, trăieşte şi lucrează în România. În prezent este director artistic al Centrului Naţional al Dansului Bucureşti. Are un master în Cooperare Artistică Internațională la Universitatea Paris-VIII, Paris, Franța și a  beneficiat de burse de studii, rezidenţe de creaţie, ateliere internaţionale („crossing boundaries” – Hamburg  1998, Main d’oeuvre / Paris 2002). A creat peste 25 de spectacole de autor: „Solo on line” la Teatrul Național Cluj, „Ghetto blaster” la Teatrul Masca București, „O vară fierbinte pe Iza” la Teatrul Național Cluj, „Cvartet pentru o lavalieră,  ”…. after all” Festivalul Temps d’Images, Cluj.Colaborează în teatru ca dansator sau coregraf  cu regizori de marcă, cum ar fi Mihai Măniuțiu, Tompa Gabor,David Zinder. Spectacolele sale au fost prezentate pe scene şi în festivaluri importante din Europa, Japonia şi SUA. Susține o bogata activitate pedagogică în cadrul UNATC București (asistent universitar 1995-2001), Universitetea B. Bolyai Cluj Napoca (catedra de mișcare scenică 2004-2007), susține ateliere de creație coregrafică în cadrul unor prestigioase universități (Irvine University, California, USA) sau a unor companii de dans (Compania Keshet USA), festivaluri sau teatre de dans contemporan din țară și străinătate. Înființează în 2000 Centru Multi Art Dans – MAD organizație independentă ce prefigurează Centrul Național al Dansului de astăzi. A primit în 2003 premiul pentru coregrafie pentru spectacolele „Faust” Teatrul Maghiar Cluj și „16 Lecții …” – Teatrul O. Danovski Constanța iar în 2010 premiul coregraful anului la Istanbul pentru spectacolul „Bacantele”.

Istvan Teglas este actor si dansator.

A studiat arta dramatica la Universitatea din Targu-Mures, unde a jucat in „Parazitii” de Marius von Mayenburg, regia: Sorin Militaru si „Scenariul” scris si regizat de Richard Sallinger.

Si-a facut debutul cu show-ul „Inventory of the seasons” la Teatrul Ariel din Targu Mures.

Lucreaza la Teatrul de Stat din Timisoara si colaboreaza cu M Studio – Teatru Experimental din Sf. Gheorghe.

In 2007 se muta in Bucuresti unde joaca/danseaza in :„ Rosu si negru” – adaptare dupa Stendhal, in regia Adinei Cezar; „Viata mea sexuala” in regia lui Sorin Militaru, „Balul” – spectacol de dans, regia Yvette Bozsik si „Urban Kiss”- spectacol de dans, in regia lui Razvan Mazilu, „Corp si anticorp” si „Dance a playful body”- performance, ambele in regia Andreei Novac; „Epopeea Ghilgames”- regia Dragos Galgotiu, „C’est pas un chanson d’amour”- multimedia performance, regia Carmen Vidu, „Promised Land” – regia: Arcadie Rusu; „Medee Materiaux” – Festivalul de Teatru de la Avignon, Franta, regia Dragos Galgotiu; „Page out of order not a Romania Cinema”- regia Yoshiko Chuma (New York, USA); „Travellers” – directia artistica Salome Schneebeli (Zurich, Elvetia)

A colaborat cu Vava Stefanescu pentru spectacolele “Povestiri din orasul invizibil” si “O vara fierbinte pe Iza”.

Carmen Lidia Vidu

UNATC ”I.L.Caragiale”, Bucuresti, regie de teatru, clasa Catalina Buzoianu.  Premii:Premiu Capul de …regizor pentru regia spectacolului [ o statie…]Preniul unu la sectia teatru contemporan pentru [ o statie…], Terminal 00, Slovenia. Invitată in 2009 la conferintele TED pentru a sustine o prezentare:

Spectacole: 2002 – Fool for Love, Sam Shepard, Teatrul ACT, Bucuresti; 2004 – Bitter Sauce, performance, Teatrul LUNI de la Green Hours, Bucuresti; 2005 – I Hate Helen de Peca Stefan, ARCUB, Bucuresti 2006 – [o statie…] de Peca Stefan, Teatrul de Comedie, Bucuresti; 2006 – Baby Smile, performance inspirat de sonetul 120 W. Shakespeare, TeatrulUndercloud, Bucuresti; 2007 – Privighetoarea si trandafirul de Oscar Wilde, Teatrul National, Bucuresti; 2008 – C’est pas une chanson d’amour; 2010 – “ nu mai plinge, baby “ la Teatrul Luni de la Green Hours 2011 – “Micul Print” la Teatrul Odeon, Bucuresti. Alte proiecte:Ion Barladeanu, cowboyul meu – instalatie, Institutul Francez; Mes Quins, videoclip; Noblesse Oblige, videoclip; Victoria 46, spot.

albaiuliainfo.ro

Facebook 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Având în vedere aceste aspecte rugăm cititorii să ne raporteze orice abatere de la aceste reguli sesizată în comentariile postate pe albaiuliainfo.ro

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.