Învățământ-Cultură
Modele de SUBIECTE la Evaluarea Națională din anii trecuți | albaiuliainfo.ro
EVALUARE NAŢIONALĂ 2023: Modele de SUBIECTE și BAREME, la română și matematică pentru elevii de clasa a 8-a | albaiuliainfo.ro
Evaluarea Națională reprezintă examenul cel mai important pentru absolvenții clasei a VIII-a, el determinând la ce liceu vor urma elevii să își continue studiile, în următorii ani de pregătire.
Programele de examen pentru disciplinele limba şi literatura română, matematică, limba şi literatura română pentru şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară, limba şi literatura maghiară maternă, limba şi literatura germană maternă, limba şi literatura sârbă maternă, limba şi literatura slovacă maternă, limba şi literatura croată maternă, limba şi literatura italiană maternă, limba şi literatura rromani maternă, limba şi literatura ucraineană maternă.
Vezi aici: Modele de SUBIECTE Evaluare Națională 2023
Disciplinele la care se susțin probe pentru Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a sunt:
- Limba și literatura română
- Limba și literatura maternă — doar pentru elevii aparținând minorităților naționale care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă
- Matematică
Limba și literatura română are, în cadrul evaluării naționale de la finalul clasei a VIII-a, statut de disciplină obligatorie.
Proba de evaluare de limbă și literatură română se face după două tipuri de conținut, combinate într-o singură foaie de examen, după cum urmează:
Unitățile de conținut care privesc domeniul limba română au în vedere abordarea funcțională și aplicativă a elementelor de construcție a comunicării, cu accent pe identificarea rolului acestora în construirea mesajelor și pe utilizarea lor corectă și adecvată în propria exprimare scrisă. Sarcinile de lucru vizează exerciții de tip analitic (de recunoaștere, de grupare, de motivare, de descriere, de diferențiere) și de tip sintetic (de modificare, de completare, de exemplificare, de construcție), de subliniere a valorilor stilistice și de evidențiere a aspectelor ortografice și de punctuație, în situațiile care impun o asemenea abordare.
Unitățile de conținut ale domeniului lectură prezintă sarcini de lucru care implică cerințe care privesc înțelegerea unui text dat, literar sau nonliterar (identificarea ideilor principale, a unor trăsături generale și particulare ale textului și exprimarea unui punct de vedere asupra acestora etc.), precum și redactarea de către elev a unor compuneri vizând scrierea despre un text literar sau nonliterar (rezumat, caracterizare de personaj, comentarea sumară a unor secvențe, identificarea ideilor principale, exprimarea unui punct de vedere privind ideile sau structurarea textului etc.).
De asemenea, sarcinile de lucru vor avea în vedere evaluarea competențelor de redactare a unor texte argumentative (exprimarea argumentată a unui punct de vedere privind textul studiat sau la prima vedere, motivarea apartenenței la un gen literar sau la o specie literară), reflexive și imaginative (compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente, evidențierea trăsăturilor unui obiect într-o descriere, scurte narațiuni, continuarea logică a unor dialoguri etc.)
În cadrul Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, matematica are statut de disciplină obligatorie. Programa după care se realizează subiectele este cea din Ordinul Ministerului Educației Naționale nr. 4431/29.08.2014.
Competențele generale evaluate de către evaluarea la matematică sunt:
- Identificarea unor date și relații matematice și corelarea lor în funcție de contextul în care au fost definite;
- Prelucrarea datelor de tip cantitativ, calitativ, structural, contextual cuprinse în enunțuri matematice;
- Utilizarea algoritmilor și a conceptelor matematice pentru caracterizarea locală sau globală a unei situații concrete;
- Exprimarea caracteristicilor matematice cantitative sau calitative ale unei situații concrete și a algoritmilor de prelucrare a acestora;
- Analizarea și interpretarea caracteristicilor matematice ale unei situații-problemă;
- Modelarea matematică a unor contexte problematice variate, prin integrarea cunoștințelor din diferite domenii.
- Elevilor aparținând minorităților naționale care au urmat în limba maternă cursurile disciplinelor la care se susțin probe li se asigură subiectele de matematică atât în limba în care au studiat cât și în limba română.
Învățământ-Cultură
Ingrid Muntean, elevă a Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu” Alba Iulia, calificare la etapa națională a Concursului de Biologie „George Emil Palade”
Ingrid Muntean este elevă la Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” din Alba Iulia, în clasa a VI-a B. Tânăra a obținut un rezultat deosebit la faza județeană a Concursului de Biologie „George Emil Palade” și s-a calificat la etapa națională.
„Felicitări elevei FEKETE-MUNTEAN INGRID din clasa a VI- a B de la Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” din Alba Iulia, pregătită de către doamna profesor Țăran Ileana, pentru rezultatul deosebit obținut în cadrul Concursului Național de Biologie “ G.E.Palade” – Faza Județeană – calificându-se astfel, la Etapa Națională. Mult succes în continuare!”, au transmis reprezentanții Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu” din Alba Iulia.
Învățământ-Cultură
Iulia Laza, elevă a Colegiului Național Militar „Mihai Viteazul” Alba Iulia, mențiune la faza județeană a Concursului Național „Educație pentru sănătate”
Activitățile extracurriculare provoacă elevii să pășească dincolo de paginile manualului de la clasă și să studieze în profunzime un anumit subiect, valorifică și dezvoltă interesele și aptitudinile acestora, contribuind și la optimizarea procesului de învățământ.
Concursul Național „Educație pentru sănătate” i-a oferit elevei caporal Iulia Laza (clasa a X-a) posibilitatea de a-și lărgi sfera informațională în ceea ce privește adoptarea unui stil de viață sănătos.
„Prin participarea la acest concurs am avut posibilitatea de accesa mai multe perspective ale unui stil de viață sănătos cum ar fi: nutriția, consumul optim de apă, beneficiile mișcării, importanța odihnei, gestionarea emoțiilor, etc. Această activitate extracurriculară mi-a îmbogățit atât cunoștințele teoretice cât mai ales cele practice. Informațiile dobândite, deși nu se învață la școală, sunt foarte folositoare în viața de zi cu zi. Prin pregătirea pentru acest concurs consider că am avut parte de o experiență benefică. Recomand oricărei persoane implicarea în cât mai multe activități pentru lărgirea orizontului personal și pentru o bună dezvoltare holistică”, a spus Iulia, care s-a pregătit sub coordonarea doamnei profesoare Adela Tudor.
Concursul Național „Educație pentru sănătate” promovează principiile educației pentru sănătate prin valorificarea potențialului creativ al elevilor și dezvoltarea capacității acestora de a rezolva situații problemă privind sănătatea și mediul.
Felicitări pentru implicare și pentru rezultatul obținut!
Învățământ-Cultură
Elevii Colegiului Național Militar „Mihai Viteazul” Alba Iulia au transformat peste 100 de PET-uri în fapte bune
Elevii claselor a X-a A și E au desfășurat ieri o activitate de reciclare a ambalajelor din plastic, în cadrul programului „Săptămâna verde”, program care se desfășoară în colegiul militar în perioada 15 – 19 aprilie 2024.
Elevii au strâns peste 100 de pet-uri și împreună cu doamna profesoară de limba engleză Ioana Lupșa, le-au depus la Roboțelul Binelui, un punct de colectare și reciclare a deșeurilor din plastic ce face parte dintr-un proiect al Crucii Roșii Române Filiala Alba. Proiectul presupune transformarea ambalajelor din plastic, sticlă și aluminiu, în fapte bune. Fiecare ambalaj înseamnă 1 euro donat Crucii Roșii Române Filiala Alba, donații care vor fi folosite apoi pentru susținerea unor proiecte umanitare, educaționale sau medicale, potrivit inițiatorilor acestui proiect.
„ Activitatea a avut ca scop conștientizarea și sensibilizarea elevilor cu privire la posibilitatea de a recicla pet-uri la Roboțelul Binelui, donând astfel Crucii Roșii Române Filiala Alba, bani pentru programele de binefacere ale filialei. Activitatea lor a avut un dublu impact, atât reciclarea sticlelor de plastic cât și implicarea elevilor în programe sociale pentru persoanele vulnerabile. Un exemplu demn de urmat!”, a spus doamna profesoară Ioana Lupșa.
-
Mondenacum o lună
MESAJE de 8 MARTIE, Ziua Femeii 2024. Felicitări, urări și SMS-uri pentru femeile din viața voastră | albaiuliainfo.ro
-
Actualitateacum 2 luni
Mesaje de Dragobete 2024. Declaraţii de dragoste, felicitări şi SMS-uri pe care le poţi trimite de ziua îndrăgostiţilor la români
-
Actualitateacum 3 săptămâni
Mesaje de Paștele catolic și protestant 2024. Urări, felicitări și SMS-uri pe care le poţi trimite celor dragi de Sfintele Pasti | albaiuliainfo.ro
-
Actualitateacum 2 luni
Mesaje de 1 martie, Mărțisor 2024. Felicitări şi urări pe care le puteţi trimite cu ocazia venirii primăverii | albaiuliainfo.ro
-
Actualitateacum o lună
Zeci de cireși au fost plantați la Oarda de Sus, pentru revitalizarea zonei
-
Știri din zonăacum o lună
Sabin, șoferul autobuzului de pe ruta Țelna – Alba Iulia a oferit flori tuturor pasagerelor, de Ziua Internațională a Femeii
-
Învățământ-Culturăacum o săptămână
Eleva Sinea Sofia Maria, de la Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” Alba Iulia, locul II la Concursul Interjudețean de Matematică „Pitagora”
-
Actualitateacum 2 săptămâni
Păcăleli și farse de 1 APRILIE 2024: Idei de farse pe care prietenii le vor ține minte mult și bine | albaiuliainfo.ro