Spectacol şi concurs de poezii la Teatrul de păpuşi “Prichindel” din Alba Iulia cu prilejul Zilei Mondiale a Teatrului de Animaţie

Îndosariat în: Actualitate |

finantare-icr-teatrul-prichindel-alba-iuliaTeatrul de Păpuşi “Prichindel” din Alba Iulia sărbătorește vineri, 21 martie 2014, Ziua Mondială a Teatrului de Animație și Ziua Mondială a Poeziei. Începând cu ora 11.00, la sediul instituţiei vor avea loc un spectacol de teatru “Punguţa cu doi bani” şi un concurs de poezii organizat în parteneriat cu Biblioteca Judeţeană “Lucian Blaga” Alba.

Albaiulienii şi nu numai sunt invitaţi vineri la Teatrul de Păpuşi “Prichindel” din Alba Iulia pentru a lua parte la un eveniment organizat cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului de Animaţie şi a Poeziei. Va fi prezentat spectacolul “Punguţa cu doi bani”, în regia lui Gabriel Apostol. Spectatorii vor avea ocazia să stea de vorbă cu actorii teatrului care le vor prezenta scena și păpușile din spectacol.

Totodată, Biblioteca Județeană Lucian Blaga Alba îi va premia cu diplome și cărți pe copiii participanți la concursul de poezie organizat cu această ocazie. 

“Ca în fiecare an, odată cu venirea primăverii, păpușarii din lumea întreagă sărbătoresc Ziua Mondială a Teatrului de Animație. Faptul că acest gen de teatru nu are are bariere și este prezent la nivel mondial o confirmă și mesajul UNIMA care pentru prima dată este transmis de un latino american, maestrul păpușar argentinian Eduardo di Mauro. Mă bucur că teatrul de animație există și este atât de profund și complex contrar aparențelor și ne face mereu mai bogați prin mijloacele lui de expresie atât de variate. Haideți să ne bucurăm împreună, veniți la teatru, spectacolul vă așteaptă!”, a declarat  Ioana Bogățan, managerul Teatrului de Păpuşi “Prichindel” Alba Iulia.

 Vă prezentăm mai jos mesajul internaţional pentru Ziua Mondială a Teatrului de Animație, transmis de marele maestru argentinian Eduardo di Mauro, stabilit în Venezuela.

 ”Păpușa își are originile în una dintre formele cele mai primitive și originale ale artei: din joc și nu din reprezentarea sacrului, cum s-a susținut. S-a născut din jocul dezinteresat, spontan, transparent și care, in mod natural, a devenit din ce în ce mai complex , adoptând mai multe forme și conţinuturi.

Marioneta, datorită naturii sale transgresivă, a fost un motiv de frică si a fost persecutată de regi, împărați, emiri, țări sau de alte forme abuzive ale puterii, pentru că acest personaj din lemn și cârpă, amabil si pitoresc este purtătorul unui ascuţit talent critic și judecător, utilizând sarcasmul, ironia, umorul cu talent, ritm si efect tăios.

Probabil că adolescența este perioada din viață in care ne identificăm mai bine cu această străveche artă, pentru că tinerii sunt purtătorii aceluiași tip de energie garnisită cu o iresponsabilitate pasională, reacționînd cu aceiași ardoare la tot ceea ce critică, admiră sau judecă. Poate aceasta este cauza pentru care tinerii sunt ținta preferată a campaniilor mediatice care transformă esențialul în banal și fac apologia non valorilor.

De mai multe decenii, teatrul nostru își dedică o bună parte dintre  eforturile sale adolescenților promovând teme care să-I intereseze și să-I încurajeze sa folosescă marionetele pentru a exprima tot ceea ce îi afectează și îi emoționează. Este vorba despre teme tabu precum violența, mafia, alcolismul, corupția, sarcina timpurie, singurătatea si multe altele pe care le abordează cu candoare și ireverență.

Păpșarii pot ar trebui să fie capabili să le inspire creativitatea cu ajutorul lecturii, studiului, cercetării și experimentării de noi forme prin care să caute frumusețea și armonia în narațiunea scenică, neuitând nicio clipă că teatrul de marionete include compromisul.

Vorbind de compromis, un cuvânt cu multe sensuri și definiții, mă refer mai ales la responsabilitatea noastră de a înțelege care este locul nostru real în lume și care este poziția nostră față de multiplele cazuri de abuz de putere din sânul  societății actuale, care sunt regii de astăzi – emirii, șeicii? Azi nu-i mai găsești stând pe tronuri ornate cu pietre prețioase bine tăiate. Preferă să stea în locuri unde nimeni nu-I poate vedea în mod clar. Posedă mijloace de comunicare pe care le ascund sau fac paradă de ele, după bunul lor plac. Acest rege cu o mie de capete este, de fapt, neoliberalismul corupt și sălbatic, țarii sunt marile corporații multinaționale, în afară de a se preocupa de a-și mări profitul și puterea, dar puțin le pasă de distrugerea planetei sau de a vieții.

Marionetiști din lumea întreagă, haideți să înfruntăm cruzimea, inegalitatea și nedreptatea. Folosind varietatea de tehnici și estetici pentru a da formă acestei expresive personalități care este păpușa și adăugând și cuvinte incendiare să arătăm cu degetul cum acești tineri, considerați ca lipsiți de ambiție, se luptă pentru o lume mai bună și mult mai umană.”

 Partenerii evenimentului sunt: Biblioteca Judeţeană Lucian Blaga Alba, UNIMA România şi ASSITEJ România.

FOTO: ARHIVĂ

albaiuliainfo.ro

Facebook 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Având în vedere aceste aspecte rugăm cititorii să ne raporteze orice abatere de la aceste reguli sesizată în comentariile postate pe albaiuliainfo.ro

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.